San Francisco 2

18 mei 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vrijdag 18-05-2018

Voor vertrek uit ons hotel vanochtend eerst even aan de receptie gevraagd wat het handigste vervoer is naar de "fietsenverhuur",  Er rijdt hier van alles. Bussen, trolleybussen, trams, metro, cable-car. Dat laatste is natuurlijk het leukste, maar de rijen zijn zo lang, dat je langer dan een uur moet wachten om mee te kunnen (en kost ook nog eens 7 dollar). Wij gaan dus met de tram (oude opgeknapte trammetjes, een soort rijdend erfgoed). Komt vlak bij ons hotel en na het eindpunt nog tien minuten lopen. We ontbijten bij een subway. We worden op z'n Amerikaans ontvangen (in dit geval bijzonder overdreven enthousiast; of we ook zo excited zijn en vragen wat ik wel niet van de fiets vind? Nou gewoon een bike toch zeg ik, Zij vinden ons maar een stel rare snijbonen (wij hun haha). De gids is een wat oudere man die leuke verhalen heeft tijdens de verschillende stops. Het leukste is natuurlijk om over de Golden Gate Bridge te fietsen. Wel heel druk, voetgangers en fietsers moeten van hetzelfde pad gebruik maken (heen en weer); Gelukkig deden mijn remmen het goed. In het midden was het iets rustiger (kon ik even een klein filmpje maken tijdens het fietsen). Aan de overkant ging het hartstikke steil naar beneden naar het dorpje Sausalito, hier neemt de gids afscheid. Wij fietsen aan de overkant nog een eind verder naar old mill park. Hier eten we een appeltje, koekje etc. en dan weer terug. In Sausalito kan je de ferry nemen terug naar Fishman's Wharf. Natuurlijk willen we daar dan ook nog fietsen (we hebben immers voor de hele dag betaald). Het idee is naar het Golden Gate Park te gaan. Helaas daar zijn we niet gekomen. Het fietsen hier is "lastig" in de zin van je schiet echt niet op. Er is volgens mij geen stad in de wereld die meer stoplichten heeft dan SF en heel veel wegen zijn ontzettend steil. Als we alweer een uur gefietst hebben en op de kaart nog niet halverwege zijn, besluiten we om maar niet verder te gaan. We rijden wel naar Lombard street (meest gefotografeerde straatje van SF): superbochtig steil straatje, waar auto's voor in een lange rij staan te wachten om naar beneden te kunnen rijden. Boven en beneden stikt het van de toeristen die daar foto's van nemen (wij ook dus). Hierna leveren we de fietsen weer in. Het enthousiasme is nu zo ongeveer verviervoudigd: ze klappen en joelen en feliciteren ons als we terugkomen. Hier zijn wij echt te nuchter voor : "We hebben alleen maar gefietst hoor".

Omdat het onze laatste avond in SF is gaan we heerlijk aan de Seafood. Dick verheugd zich al steeds om Crab te eten. We eten bij Lou's fish shack. Echt heerlijk gegeten. Lekker wijntje erbij. Daarna weer met de "tram" terug naar het hotel. Morgenochtend naar Alcatraz en dan zit het er bijna op.