Yosemite en Santa Cruz

16 mei 2018 - Santa Cruz, California, Verenigde Staten

Zondag  13-05-2018

Het eerste uurtje rijden vanaf Lake Isabella is langs een mooie route: lijkt een beetje op de Alpen en de rivier de Kern slingert in het dal mee. Daarna iets van 170km over een saaie, vrij drukke snelweg richting Fresno. We zien de aflsag naar Corcoran (daar woont volgens mij Mariolieke haar familie). Onderweg krijg ik een lief-smsje van Maaike ivm moederdag. (dat het motherday was wisten we want dat is hier al de hele week op de radio; en bij het tanken werd mij een pleasant motherday gewenst) om een mij duistere reden kan ik niet terug smsen, wat ik vervelend vind. Vervolgens via de 41 richting Yosemite. Het is best een lange rit en als we er bijna zijn staan we drie kwartier in een heel langzaam rijdende file, blijkt voor de entree van Yosemite National Park te zijn. Vanaf hier is het nog ruim een uur rijden naar de camping: North Pines. Het is heel erg druk langs de route en in Yosemite Village helemaal. Dan is zo een RV toch wel lastig. We kunnen nergens parkeren, kunnen de camping niet vinden en het begint te regenen. Uiteindelijk toch gelukt natuurlijk, maar voor het eerst deze vakantie zijn we een beetje chagerijnig. We besluiten (met regenjack) toch maar een stukje te gaan wandelen, maar dat is ook geen succes want de bewegwijzering hier is matig en we lopen dus (nog steeds in de zeikregen) behoorlijk om. Helaas ook geen vuurtje want de regen wil vandaag niet meer stoppen.

Maandag 14-05-2018

Vanochtend vroeg de wekker gezet in de hoop op mooi weer. En ja hoor, mooie blauwe lucht, wel koud. We willen de mist trail lopen. De wandeling begint meteen vrij heftig (stijl) naar een bruggetje met een prachtig uitzicht. Zo stelde ik mij Yosemite voor. Hoge grijze rotsen, veel bomen (vooral dennen) en een omstuimige rivier met watervallen. We lopen naar de Vernall Fall via een grotendeels in rotsen uitgehouwen pad, doordat de waterval (voorjaar) zo groot en breed is, worden we door het opstattende water behoorlijk nat. Maar dit hadden we gelezen dus wij hadden onze regenjacks aan gedaan. Het is geweldig om te zien: dat water dat met zoveel kracht naar beneden stort, daarbij zien we ook een schitterende regenboog in de “mist”.  “Boven” de waterval rusten we eventjes uit en via de mist trail naar nummer twee: de Nevada Fall. Dit is ook behoorlijk pittig (en lang). We stijgen 2000feet (610m). Maar worden wederom beloond met een prachtige brede en hoge waterval. Bovenaan is een breed plateau waar we een hele tijd in de zon blijven zitten/liggen (Dick) en een appeltje en broodje eten. We lopen terug via de John Muir trail, deze is weliswaar langer maar ook iets minder stijl.. Mijn knieen zijn heel blij als we weer beneden zijn. Omdat de bus hier niet zo vaak rijdt, lopen we de 1,5 mile naar de camping ook maar (wel vlak). We zijn uiteindelijkzeven uur op pad geweest. Het laatste uurtje hoorden we in de verte af en toe gerommel en kwamen er steeds meer wolken. Als we “thuis” zijn begint het na een half uurtje te regenen. Goed dat we vroeg vertrokken zijn.  Dick maakt als het een beetje droger is toch nog een mooi vuurtje, waar we ons eten bij opeten. Heerlijk warm, het is inmiddels weer flink afgekoeld.

Dinsdag 15-05-2018

Toen wij hier aankwamen werd ons verteld dat we vooral naar Glacier Point moesten gaan, maar wel als het herlder weer is. Omdat het gisteren en eergisteren half bewolkt was (en in de middag regende) doen we dit niet en gaan we naar Mirror Lake. Je kan hier naar toe en dan rond het meer lopen. In het meer zie je prachtige reflexties van de omringende cliffs. Het meer is helemaal niet erg groot en wij lopen er langs en hebben dan pas door dat dit het meer was.  Toch wel ff fotootje gemaakt en door voor de rondwandeling. Al vrij snel blijkt dat de weg geblokkeerd is en dat het pad in het water ligt. Dick en ik denken hier wel omheen te kunnen en klimmen over rotsen en boomstammen en komen een heel eind maar kunnen uiteindelijk toch niet verder. We blijken een beetje verdwaald, oeps. Aan het begin van de wandeling stond dat er in dit gebied moutain lions voorkwamen (evanals zwarte beren). Toch wel een beetje eng idee. Na een uurtje rondgedwaalde te hebben vinden we toch iets wat op een pad lijkt en komen we weer bij het meer. We lopen terug naar de camping voor een kop koffie (hebben toch ruim drie uur gelopen). Daarna besluiten we naar de village te gaan om de Lower Yosemite Fall te bekijken. Omdat de bus voor ons neus wegrijdt gaan we maar weer lopen. Ik loop deze vakantie de gaten in mijn schoenen. Deze waterval is minder spectaculair dan die van gisteren maar toch wel weer leuk. Daarna even naar de village-store voor een paar boodschapjes en dan met de bus (jawel!) naar de camping. We nemen onze stoeltjes (en chips en frisdrank) mee naar de rivier en zitten nog fijn twee uurtjes in het zonnetje. Daarna maakt Dick bij de RV weer een prachtig vuurtje.

Woensdag 16-05-2018

Vanochtend vroeg via de westelijke ingang Yosemite verlaten. Het zag dreigend donker maar bleef droog. De bewolking hing zo laag dat het leek of de bomen op de berg in de lucht zweefden. Halverwege bij Los Banos bij een drive-in Starbucks koffie gehaald (onze eigen is inmiddels op). Alles kan hier zo ongeveer via drive-inn.  Daarna door naar Carmel by sea, dit ligt voorbij (ten zuiden) van onze bestemming, maar dan pakken we nog een stukje Highway 1 mee. Bij Carmel heerlijk over het strand langs de grote oceaan gelopen: zonnig met een fris windje. Wat een leuk stadje. Mooie huizen met prachtige bloementuinen. Daarna over de 17-miles drive richting Monterey. Je moet hiervoor 10 dollar “tol” betalen, maar het is schitterend. Je ziet en ruikt de californische zeeleeuwen; mooie vergezichten; de lonely cypresse etc. Daarna laatste stukje naar de camping 10 mile ten zuiden van Santa Cruz. By far onze duurste camping. Het staat volgens mij nog niet voor een kwart vol. Plekken zijn wel groot. Voor het eten lopen we nog even naar de zee en “loggen” nog een cache. Dick ontsteekt zijn laatste (en grootste, want het hout moet op) kampvuur en wij eten pasta allegaartje (veel laatste restjes uit de koelkast). Alle kastjes leeg gehaald, koffers gepakt.

Nu nog even een glaasje wijn en dan het laatste nachtje camper.