Zion

10 mei 2018 - Springdale, Utah, Verenigde Staten

Woensdag 9-5-2018

Van Bryce naar Zion is niet zo een lange rit. Onderweg echter wel veel werk aan de weg. Als we Zion National Park inrijden moeten we een permit kopen omdat onze camper net te hoog is. We moeten namelijk twee keer door een tunneltje. Bij de tweede tunnel staat een ranger die dus je permit controleert en er dan voor zorgt dat het verkeer aan de andere kant van de tunnel (1,1 mile) stopt zodat wij netjes in het midden rijdend door die tunnel kunnen. Ook dit park is weer anders en weer prachtig. Hoog oprijzende bergwanden (wit, roze en oranje) met in de dalen de slingerende rivier de Virgin. We willen meteen even parkeren bij het visitor center voor de gebruikelijke info, zodat we snel op pad kunnen. Het is hier echter megadruk.

Dus Dick blijft in de auto en staat even illegaal (krijgt al snel controle). Het blijkt vandaag en morgen prachtig weer te worden (voorspelling op weeronline : regen). Vandaag 33 en morgen 35 graden. Mij wordt geadviseerd om vanmiddag de riverwalk te doen (veel schaduw) met eventueel een stuk narrows en morgenochtend vroeg een grote wandeling. Gelukkig kunnen we al op de camping terecht. Ook hier weer shuttlebussen: ideaal hoor. Eerst met de rode lijn naar het park (campground staat net buiten het park) en dan met de groene naar het eindpunt. We hebben beiden extra-schoenen meegenomen en mijn stokken. Riverwalk is heel makkelijk (zelfs deels rolstoelgeschikt), aan het einde kan je de rivier in. Wij trekken andere schoenen aan (want willen morgen graag droog wandelen) en met ieder een stok gaan we op pad. Het lijkt best op de wandeling die Mariolieke en ik in oktober bij Narja hebben gedaan. Alleen is het hier wel veel drukker. We zijn erg blij met de stokken anders had ik zeker een paar keer in het water gelegen. De temperatuur van het water valt erg mee. Dat komt ook omdat je regelmatig stukjes over de rotsen en zand kan lopen. Naarmate we verder lopen wordt het steeds rustiger en de rivier smaller. Na ruim ruim twee uur in het water (nog 1 bochtje... ) besluiten we terug te gaan. Dick gaat steeds sneller lopen (is bang dat we de bus missen). Maar dat komt goed.

Broodjes hamburger (boven ons vuurtje) staan op het menu.

Donderdag 10-5-2018

We besluiten de wandeling Angels Landing te proberen. Zowel van Jos en Mariolieke als van Wouter gehoord dat deze wandeling heel pittig is maar wel heel spectaculair. De bus vanaf de camping rijdt nog volgens winterschema (zomer start de 13de), dus gaan we met onze RV naar het NP. We zijn er 7.15 uur gelukkig nog genoeg parkeerplek. Als we bij het Groene lijn komen (die het park ingaat) staat er een hele, hele lange rij!! Uiteindelijk zitten we om 8.15 in de bus. Beetje jammer maar daar doe je niets aan. De wandeling heeft maar een kort “rustig” begin, al heel snel moet je in haarspeldbochten omhoog lopen: dit is de West Rim.  Binnen een uur zijn we aan het einde van de Rim en begin van de Angels Landing. Dick is zeer content want voor de wandeling staat vier uur, dus hij denkt dat we fors voor op schema liggen. We gaan gelijk flink omhoog en al snel lopen er langs het pad palen met kettingen waaraan je je kan vasthouden. Na twintig minuten komen we op een soort plateau en Dick denkt dat we er al zijn. Haha fout gedacht, eigenlijk begint het dan pas. Het gaat hartstikke stijl omhoog en die kettingen heb je echt nodig. Ik vind klimmen en klauteren altijd erg leuk dus dit is best mijn dingetje (alleen denk ik steeds, hier moet ik straks ook weer af!!)

Precies twee uur na aanvang zijn we eindelijk boven. En wij niet alleen want heel veel mensen lopen deze wandeling (wij horen wel bij de oudjes, haha). Boven op zijn hollands een broodje gegeten en na een kwartiertje weer terug. Eigenlijk viel mij dat reuze mee. Niet te veel om je heen kijken maar geconcentreerd afdalen. Wat wel af en toe lastig is, is dat je elkaar moet passeren (de dalers en de stijgers). Net binnen vier uur zijn we terug (haha Dick toch nog tevreden). Mijn knieën doen pijn en ik ben echt wel behoorlijk moe. Maar we hebben het gedaan!! Het is heerlijk weer en dit is de eerste camping waar het zwembad open is dus terwijl de was in de wasmachine zit (laundry is naast het zwembad), gaan wij een uurtje zonnen/zwemmen. Zo gek dat als wij hier zijn de rest (inclusief de kinderen) allemaal in Ginkelduin zijn (bij de pizzeria). Dus wij gaan vanavond ook lekker uiteten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade