Melaka: dinsdag2 augustus 18.00uur

2 augustus 2011 - Melaka, Maleisië

Vanochtend om 9.00 uur aan het ontbijt. Viel niet mee. Toen de wekker ging lag ik nog diep in coma. 8.30 uur hier is nu nog even 2.30 voor mijn biologische klok. Mijn maag was ook nog niet zo in de stemming voor een uitgebreid ontbijt. Dus het maar bij een geroosterd broodje met jam gehouden. Wel jammer want je kan lekker uitgebreid eten zowel oosters als  westers. Wel ook wat fruit gegeten waar we één vrucht niet van kenden. Lijkt wat op een lychee en smaakt een beetje naar grape-fruit.

Vandaag gaan we historisch Melaka ontdekken.  Een klein indisch vrouwtje dat de hal aanveegt vraagt of we de stad gaan bekijken. Ze zegt dat we toch vooral naar het Cheng Ho cultural museum moeten gaan. Dus wat doen we?... Het was zeker de moeite waard. Voor 10 ringit de man (2.50euro) krijgen we met zijn vieren een gids mee die ons in rap tempo het musem door leidt. Na het museum naar het historisch centrum. Verschillende gebouwen uit de VOC tijd. Ook veel grafstenen met nederlandse namen. Vlak bij de oude binnenstad zijn we ook in een grote moderne winkelMall geweest. Wat rondgekeken en natuurlijk wat te snoepen (gedroogde mango en cocos) gekocht.  Na de lunch terug naar de andere kant van de rivier. We lopen hier door de chinese wijk met heel veel oude chinese huizen en winkels.  Heel dicht bij elkaar staan verschillende chinese en hindoeistische tempels en ook een moskee. Met name de Cheng Hoon Teng tempel maakt veel indruk. Dit is de oudste chinese tempel van het land. Heel veel houdsnijwerk en decoraties. Tijdens ons bezoek zijn er ook een stel monnikken bij een soort altaar een  ceremonie aan het houden. Er worden heel veel wierookstokjes gebrand en fruit (sinaasappels) geofferd.